חיפוש

פגיעה מינית בעבודה – מהן הפיצויים המקובלים

למרבה הצער, מקומות עבודה רבים מאוד ברחבי הארץ מהווים מעין קרקע נוחה לניסיונות ומקרים של הטרדה מינית בקרב עובדים ועובדות במקום העבודה. במאמר הבא נסקור ונסביר בדיוק מהי הטרדה מינית בעבודה, מהן |האפשרויות המשפטיות אשר עומדות בפני הנפגע/ת, ומהם הפיצויים המקובלים.

על פי תוצאות הסקר שנערך בשנים האחרונות במכללה האקדמית תל חי, נמצא כי למעלה מ – 80% מנשות ישראל הוטרדו מינית במהלך עבודתן לפחות פעם אחת במהלך חייהן, ובשנת 1988 נכנס המושג ״הטרדה מינית״ לדיני העבודה בישראל – אך רק לאחר כעשור נכנס החוק למניעת הטרדה מינית לתוקף.

הטרדה מינית הינה עבירה פלילית אשר יכולה להביא להגשת תלונה ואישום פלילי כנגד מי שנחשב בעבירה זו, שכן מדובר במעשה חמור ופגיעה קשה בכבודו של האדם.

 

מהי פגיעה מינית בעבודה?

הטרדה מינית בעבודה היא למעשה התנהגות מטרידה כלפי העובד, בעלת אופי ורקע מיני. הטרדה יכולה להיעשות באמצעות איומים מיניים, התנהגות בעלת רמיזה מינית, הטרדה מינית פיזית או מילולית, וכל התנהגות כזו או אחרת בעלת רקע ואופי מיני אשר אינה בהסכמה מהצד השני.

ברוב המקרים, הטרדות מיניות נובעות כתוצאה מכך שאחד מן הצדדים מעוניין ליצור קרבה מינית עם אדם שאינו מעוניין לעשות זאת.

 

ניצול יחסי מרות

על מנת שהתנהגות בעלת אופי מיני תיחשב כהטרדה מינית ע״פ חוק, הקורבן יצטרך להוכיח בבית המשפט שהוא אכן הביע התנגדות או אי הסכמה כתגובה ביחס לפוגע.

אולם, החקיקה והפסיקה מכירים בכך שלרוב קיימים יחסי מרות בין העובד למעביד במקומות העבודה השונים, מה שגורם לעובד להימנע מלהביע את דעתו או אי הסכמתו לצורך העניין, במקרים של הטרדה מינית חוזרת ונשנית, שכן הוא חושש שתנאי עבודתו ישתנו כתוצאה מכך.

לכן, במקרים שכאלו טענתו של העובד שהוטרד מינית לרוב תתקבל בבית הדין לעבודה, גם אם הקורבן אינו יכול להוכיח כי הביע התנגדות או אי הסכמה כלפי הפוגע.

 

מהם הפיצויים המקובלים שניתן לקבל בגין פגיעה מינית בעבודה?

הטרדה מינית היא עבירה פלילית חמורה מאוד, הפוגעת בכבוד האדם וניתן להגיש בגינה תביעת אזרחית למטרת קבלת פיצוי כספי, על פי החוק למניעת הטרדה מינית.

על פי חוק זה, ניתן אף לפצל את התביעה לשני חלקים –

  • תביעה לפיצוי בגין נזקים שנגרמו לקורבן – טיפול פסיכולוגי והוצאותיו, עוגמת נפש, אובדן ימי עבודה כתוצאה מהפגיעה.
  • תביעה לסכום קבוע – סכום אשר מוגדר בחוק וזאת ללא צורך בהוכחת הנזק שנגרם לקורבן.

 

מקרים של הטרדה מינית בעבודה עלולים להביא את הקורבן לתחושות מצוקה וחרדה קשות, ועל כן מומלץ להיעזר באמצעות ייעוץ בנושא הטרדה מינית בעבודה מול עו"ד המתמחה בתחום הטרדות ופגיעות מיניות בעבודה והגשת תביעה אזרחית כנגד הטרדות מיניות.

2 גברים מטרידים אישה בעבודה

אולי תאהבו גם את

תביעת פגיעה
מה לעשות לאחר פגיעה מינית?

תקיפה מינית היא חוויה טראומטית שאף אחד לא צריך לסבול. התוצאות שלאחר מכן עלולות להשאיר את הניצולים מרגישים אבודים, מבולבלים והמומים. לניצולים חשוב לדעת שהם

קראו עוד »
4 סוגי רשלנות רפואית בצבא
4 סוגי רשלנות רפואית בצבא

חיילים? משוחררים משירות צבאי? סובלים מבעיה רפואית שנגרמה לכם עקב השירות הצבאי או בזמן השירות הצבאי? ניתן היה לדעתכם לטפל בבעיה הרפואית באופן מקצועי ויעיל

קראו עוד »