חיפוש

3 דוגמאות של ניצול יחסי מרות בעבודה

ניצול יחסי מרות במקום העבודה הוא אירוע נפוץ ומורכב להתמודדות.

לעיתים נוצרים בסביבות עבודה מרחבים בעלי גבולות לא ברורים ויהיה קשה לנפגע/ת לשים את האצבע היכן נחצה גבול.

למרות שמדובר באירוע מבלבל מבחינת הצד הנפגע, מבחינה חוקית מדובר בעבירה ברורה.

להלן מספר דוגמאות להמחשת המקרה

 

יחסי מרות על רגל אחת

יחסי מרות יוגדרו בכל אינטראקציה או מערכת יחסים כלשהי בין שני אנשים או יותר, כאשר לאחד מהצדדים תהיה עליונות, עדיפות או מעמד גבוהה מהצד השני. דוגמאות ליחסי מרות יהיו בין עובד למעביד, בין מורה לתלמיד, מטפל ומטופל, מפקד לפקודה וכו'.

ניצול יחסי מרות יוגדר כניסיון לקבלת טובות הנאה על ידי בעל העמדה הגבוהה יותר במסגרת אותה אינטראקציה. ניצול יחסי מרות אינו בהכרח רק בהקשרים מיניים, אך נפוץ בעיקר בתחום זה ויכול להיות אירוע טראומטי וקשה.

 

"אמרת שאת רוצה לצמוח פה"

מעסיק נשאר עם המועסקת שלו לבד בסוף יום אחרי שכולם הלכו. הוא מחליט למתוח את הגבולות ומתחיל לגעת בה תוך כדי העבודה. אותה מועסקת מתחילה לחוש שלא בנוח ולשדר סימנים שלא חוסר נוחות ואי הסכמה, בעוד מעסיקה ממשיך. כשהיא מבקשת שיפסיק המעסיק מזלזל בדבריה: "נו בחייך אל תהיי כזאת קשה, חשבתי שאת רוצה לצמוח פה".

מצב כזה הינו מצב מובהק של ניצול יחסי מרות. המעסיק מנצל את מעמדו על מנת לזכות בטובות הנאה מיניות, ואף מתנה את המשך הפיתוח של המועסקת שלו בכך. כל זאת בעוד הוא מתעלם מהתנגדות המועסקת שלו ומפעיל עליה לחצים בזכות מעמדו.

 

"תישאר לנקות פה בבקשה"

כאמור ניצול יחסי מרות כולל ניצול טובות הנאה שאינן בהכרח מיניות:

במשרד בכיר ישנו מתמחה אשר תפקידו לסייע לסמנכ"ל בניהול רכש המשרד. הסמנכ"ל מבקש מאותו מתמחה דברים נוספים שאינם במסגרת תפקידו כמו: ניקיון המשרד שלו, רכישת מתנות מכספו האישי, נסיעה למקומות שלא במסגרת תפקידו על חשבונו, בישול עבורו ועוד. כל זאת בעוד הסמנכ"ל מבהיר למתמחה כי עבודות תלויה בכל המשימות הנוספות על אף שאינן במסגרת תפקידו.

גם מצב זה יוגדר כמצב של ניצול יחסי מרות על אף שאין בו הקשר מיני מובהק. הסמנכ"ל מנצל את מעמדו על מנת להשיג טובות הנאה ממעסיקו, על אף שלמשימות אלו אין קשר לתפקידו וכן מתנה את המשך הישארותו בתפקיד בביצוען.

 

"אם את רוצה להישאר פה תישארי בשקט"

ניצול יחסי מרות יכול להיות לא רק לביצוע עבירת מין, אלא גם על מנת להשתיקה:

עובדת חווה הטרדות מיניות על בסיס יום יומי מצד הממונה עליה ומבקשת ממנו להפסיק. כאשר הממונה ממאן להפסיק היא טוענת שתתלונן. הממונה מאיים שאם לא תשמור על שתיקה היא תאבד את עבודתה.

גם כאן מדובר בניצול מעמדו של הממונה עליה הן לצורך הנאותיו המיניות, והן על מנת לטשטש את מעשיו השגויים.

 

מאזניים

אולי תאהבו גם את

תביעת פגיעה
מה לעשות לאחר פגיעה מינית?

תקיפה מינית היא חוויה טראומטית שאף אחד לא צריך לסבול. התוצאות שלאחר מכן עלולות להשאיר את הניצולים מרגישים אבודים, מבולבלים והמומים. לניצולים חשוב לדעת שהם

קראו עוד »
4 סוגי רשלנות רפואית בצבא
4 סוגי רשלנות רפואית בצבא

חיילים? משוחררים משירות צבאי? סובלים מבעיה רפואית שנגרמה לכם עקב השירות הצבאי או בזמן השירות הצבאי? ניתן היה לדעתכם לטפל בבעיה הרפואית באופן מקצועי ויעיל

קראו עוד »