חיפוש

מיסוי מקרקעין – מושגי מפתח ועקרונות

תחום הנדל"ן נמצא במגמת התפתחות מתמדת בשנים האחרונות, כך שעסקאות המקרקעין למיניהן הפכו לעסקאות נפוצות ושכיחות למדי. בבואנו לבחון את כדאיות עסקת המקרקעין, יש לקחת בחשבון גם את ההוצאות הנלוות, ובראשן נושא מיסוי המקרקעין. זה בדיוק הזמן להכיר את מושגי המפתח ועקרונות מיסוי המקרקעין

 

העקרונות העומדים מאחורי מיסוי מקרקעין

עסקאות המקרקעין השונות כרוכות בהשקעה של סכומים גבוהים במיוחד, הכוללים גם הוצאות נלוות שונות ובראשן, כל נושא מיסוי המקרקעין. אמנם מדובר במס ייחודי לישראל, אך אם נתבונן לעומק נראה כי קיימים מספר עקרונות מאחורי קיומו של מס מקרקעין:

מקור הכנסה למדינה

מיסוי נדל"ן מהווה מקור הכנסה מהותי למדינה ויכול להגיע לסכומים שנתיים בגובה של מיליארדי שקלים.

שליטה על יחס ביקוש – היצע

בתחום הנדל"ן הרותח יש להגיע ליחס ביקוש – היצע נורמטיבי בכדי למתן את עלות העסקאות, כאשר מיסוי מקרקעין מהווה את אחת הדרכים לוויסות הביקוש בשוק הנדל"ן.

 

מושגי מפתח בתחום מיסוי המקרקעין

עולם מיסוי המקרקעין הוא עולם מורכב, המחייב הבנה מעמיקה והיכרות עם מגוון מושגים והנה לפניכם כמה מושגי מפתח עיקריים:

מדרגות מס

שיעור מיסוי מקרקעין נקבע לרוב בהתאם לסכומים מסוימים, כאשר עד סכום X ייקבע מס בשיעור Y, כאשר את אותם סכומים ושיעורי מס מקובל לכנות במונח המקצועי – מדרגות מס.

רשימת ניכויים

חשוב וכדאי לדעת כי חישוב מיסוי המקרקעין לא נעשה לפי הרווח ברוטו, אלא בניכוי הוצאות מוכרות, אותן תוכלו לראות ברשימת הניכויים בסעיף 39 לחוק.

היטל השבחה

להבדיל ממיסוי מקרקעין, אשר משולם לרשויות המדינה, היטל השבחה הוא תשלום המשולם לרשות המקומית בגין פעולות שהביאו להשבחת הנכס.

 

מיסוי מקרקעין – מיסים שכדאי להכיר

תחת קטגוריית מיסוי מקרקעין ניתן למצוא מגוון סוגי מיסים ובין הבולטים מביניהם נמצאים:

מס שבח

מס שבח מקרקעין מוטל על רווח הון שנוצר בעת מכירת הדירה לעומת מחיר הרכישה, כאשר מסכום זה יש לקזז הוצאות שונות שהושקעו בדירה וכמפורט בחוק.

מס רכישה

מס רכישה הוא מס המוטל בעת רכישת זכויות בעסקאות מקרקעין שונות ומחושב על פי מדרגות מס משתנות.

מס ירושה

מס ירושה הוא מס המוטל בין השאר על נכסים העוברים בירושה, כשהוא חל מעל סכום מסוים ומחושב לפי אחוזים מתוך כלל הירושה.

 

עורך דין מקצועי – הכתובת שלכם לתכנון מס מקצועי ומדויק

עו"ד מקרקעין הוא הגורם המקצועי השולט ומכיר היטב את כלל המושגים והעקרונות המרכיבים את עולם הנדל"ן בכלל ועולם מיסוי המקרקעין בפרט ובכדי להגיע לתוצאות מיטביות ולהביא למזעור חבות המס שלכם, כדאי ומומלץ לפנות לשירותי תכנון מס עם עו"ד מומחה.

 

לסיכום

עולם מיסוי המקרקעין מבוסס על מספר עקרונות ומורכב ממספר מושגים מרכזיים, כאשר הכרה מעמיקה איתם ופנייה לעורך דין מקרקעין מקצועי ומנוסה בתחום, מהווה נקודת מפתח בתכנון מס ומזעור שיעור חבות המס שלכם בעסקאות מקרקעין.

עסקאות מקרקעין

אולי תאהבו גם את