חיפוש

מה זה דופמין?

נהוג לכנות את הדופמין כהורמון האחראי על כל מה שטוב חיינו. הוא מופרש במוח ומשפר את תחושת האושר שלנו. כאשר אנחנו שמחים, אוהבים, עושים פעילות גופנית ועוד מופרש הדופמין ומשרה על הגוף תחושת סיפוק והנאה. בגלל ההשפעה החזקה שלו עלינו יש להכיר אותו ומומלץ לדעת כיצד לעלות את ההופעה שלו בחיינו ועל כל זאת תוכלו למצוא בכתבה הבאה.

 

ההגדרה המדעית

דופמין הינו תרכובת אורגנית אשר מתפקד גם כהורמון וגם כמוליך עצבי אשר ממלא מספר תפקידי חשובים במוח שלנו ובגוף. שטח הפעולה של הדופמין מתקיים גם במערכת העצבית המרכזית וגם במערכת העצבית ההיקפית.

ישנה חשיבות גבוהה לתשומת לב לעלייה וירידה של דופמין במוח ביחס לתופעות פיזיות ונפשיות שונות. תופעות שליליות מוכרות נמנות בין היתר עם סכיזופרניה, דכאון, פרקינסון, הפרעות קשב וריכוז ועוד ועל כן פותחו מספר תרופות אשר בבסיסן שואפות לעלות את רמת הדופמין במוח.

 

על מה אחראי הדופמין?

במוח האנושי ישנם כמעט מיליון תאי עצב המכילים דופמין אשר רבים מהם מסייעים לפעילות של קליפת המוח הקדמית ובכך הוא משפר תפקוד מחשבתי גבוה. למעשה, חיוני הדופמין לשליטה בפעילות הקוגניטיבית של המוח.

הדופמין מעורב בתהליכים של וויסות והשליטה על מידע ובכך מאפשר תיעדוף של מידע רלוונטי ופחות רלוונטי למוח. מתוך ההקשר שלו לפעילות קוגניטיבית הוא אחראי על פעילות של זיכרון עבודה ותפקוד ניהולי, קבלת החלטות וכיוצא בזה. מעבר לפן הזה, אחראי הדופמין גם על תנועה, קשב, למידה ויצירתיות.

מעלה נוספת שלו הוא חיזוק היכולת של האדם לתכנן מטרות ולפעול למען הגשמתן. עוד הישג מרכזי לפעילות הדופמין והוא גם המוכר ביותר, הוא התופעה של שחרור דופמין במוח במצבים מרוממים כמו בהתאהבות, שמחה, תחושת אושר, פעילות מינית ועוד. כיוצא מכל אלה, חוסר בדופמין פוגע מאוד ביכולת האדם להתנהל בהצלחה מול סיטואציות שדורשות ממנו כישורים כאלו. לעוד מידע – https://rosh-bari.co.il.

 

דרכים יעילות להעלאת הדופמין

כפי שניתן להסיק מכל מעלותיו של הדופמין, פעילות מכוונות להעלאת הדופמין במוח עשויה מאוד לשפר את מצב רוחנו. חשוב לציין שאין זה מחליף ייעוץ בטיפול מקצועי במידה ואתם סובלים ממחלות או קושי ריגשי כלהו. להלן מספר דרכים יעילות לעשות כן:

  1. התעמלות – מכל סוג מעלה את רמת הדופמין במוח ולכן גורמת לאושר ומפחיתה מתחים.
  2. מוסיקה – גם אם לזמן קצר, שמיעת מוזיקה מעלה את רמת הדופמין במוח.
  3. יצירתיות – בזמן פעילות יצירתית מכל סוג שהוא מופרש דופמין.
  4. מדיטציה – בדרך שונה מפעילות אירובית גם המדיטציה מעלה את רמת הדופמין ובכך משפרת את מצב הרוח ומרגיעה.
  5. חיבוק ארוך – חיבוק ארוך וממושך משחרר במוח דופמין ומסייע לתחושת הקרבה והנחת. כמו כן גם פעילות מינית משחררת במוח הרבה מהורמון הדופמין.

בחורה מאושרת אחרי שיחרור דופמין

אולי תאהבו גם את