חיפוש

מה זה חוות דעת רפואית – המדריך המלא

חוות דעת רפואית היא מסמך רפואי המציג את עמדתו של בעל מומחיות בתחום, כלומר רופא בעל ההתמחות המתאימה, יחד עם אבחונו המקיף והמלצותיו לעתיד. לחוות דעת רפואית משמעות נרחבת הן בשדה הבריאותי והן בזה המשפטי. במאמר הבא נציג מדריך מפורט בנושא חוות הדעת הרפואית. 

 

שני סוגים לחוות הדעת

הדבר הראשון שחשוב לדעת על חוות דעת רפואית הוא שהיא מתחלקת לשתי קטגוריות מרכזיות. הסוג הראשון מתייחס לבריאותו של אדם: פנייה למומחה לרפואה בנושא ספציפי על מנת לקבל אבחון איכותי והמלצות לשיפור המצב ולקידום החלמה או התאוששות. חוות הדעת השנייה הניתנת בידי רופאים היא חוות דעת רפואית משפטית.

זאת משמשת בתביעות שונות הנדונות בבית המשפט ושקולה למתן עדות על ידי עד מומחה, בהקשר זה בנוגע למצבו הבריאותי של אדם. רופאים מומחים רבים עוסקים במתן חוות דעת משני הסוגים הנ"ל, אך יחד עם זאת חשוב לציין שיש משמעות מסוימת להבנה בעולם המשפטי. על כן בנוגע לחוות דעת רפואית משפטית מומלץ לגשת לרופאים שזהו עיסוק עיקרי בעבודתם, כפי שאפשר למצוא למשל באתר https://www.forum-md.co.il.

 

על מה ולמה חוות דעת רפואית משפטית?

כאמור חוות דעת רפואית משפטית ניתנת במגוון של סיטואציות משפטיות, לרבות תביעות מול ביטוח לאומי, תביעות בנוגע לרשלנות רפואית, אובדן כושר עבודה ועוד סוגיות רבות המתקשרות במובן זה או אחר למצבו הרפואי של אדם ולהשלכות הכלכליות הנובעות מכך. למעשה, יש לדעת שחוות דעת רפואית אינה רשות, אלא פריט חובה בכל סוגיה משפטית העוסקת בנזקי גוף, למעט תביעות הקשורות לתאונות דרכים.

חוות דעת זאת תינתן כמובן על ידי רופא מומחה לתחום הרלוונטי אשר יש לו הכרה רחבה כמומחה בתחום. חוות הדעת תעסוק בנזק הגופני (או הנפשי) הנידון בבית המשפט מכל היבטיו המשמעותיים. נושא חשוב הוא הקשר הסיבתי בין העניין הנדון במשפט לנזק שנגרם (כלומר מה המקור לנזקי הגוף?). נושאים חשובים נוספים קשורים לאומדן חומרת הנזק, המיקום בגוף בו הוא נגרם, השלכות לעתיד (דרכי טיפול מוצעות, עלויות טיפול וכו') וכל דבר אחר שעשוי להיות חשוב בהקשר המשפטי הרפואי.

 

חוות דעת רפואית במספרים

חוות דעת רפואית היא לא עניין זול. העסקתו של מומחה רפואי מבוקש לכתיבת חוות דעת עשויה להסתכם בכמה אלפי שקלים, אשר ישולמו לרוב על ידי צד התביעה (כמובן במידה והוא עד מומחה מטעמם ולא להפך). במחשבה מעמיקה מדובר בתמחור הוגן למדי. הרופא מעניק משמו הטוב, מאוצר הידע שלו ומזמנו הפנוי על מנת לכתוב את חוות הדעת הרפואית שתסייע לאדם במשפטו. בנוסף, בנושאים רפואיים המוטלים על כפי בית המשפט, הסכומים הנדונים הם לרוב כבדי משקל עבור האדם הפרטי. על כן תשלום של כמה אלפי שקלים בעבור עזרה משמעותית בבית המשפט נתפסת כאחוז בודד מסך "הזכייה".

דוקטור כותב משהו על נייר

אולי תאהבו גם את

דופמין
מה זה דופמין?

נהוג לכנות את הדופמין כהורמון האחראי על כל מה שטוב חיינו. הוא מופרש במוח ומשפר את תחושת האושר שלנו. כאשר אנחנו שמחים, אוהבים, עושים פעילות

קראו עוד »