חיפוש

קנדלברה 6 קנים

אחותה הקטנה של המנורה מבית המקדש, היא הקנדלברה בעלת ששת הקנים אשר מיועדת לנשיאה של ששה נרות. מהן הסיבות לרכוש קנדלברה שכזאת ולא להשתמש בפמוטים לנר יחיד שמגיעים בזוגות? היכן בכלל ניתן לרכוש קנדלברה שכזאת ועל מה צריך לחשוב כאשר ניגשים לרכישה שכזאת? אם השאלות האלו מסקרנות אותכם המשיכו לקרוא, ותגלו את כל שיש לדעת על קנדלברות בכלל וקנדלברות בעלות ששה קנים בפרט.

 

מאיפה הקנדלברה הגיעה?

זה התחיל מלפידים בוערים, המשיך לפתיליות חרס קטנות, אחר כך נרות עששיות ולבסוף, נורות חשמליות ופנסים. משחר ההיסטוריה, לבני אדם היו שלל המצאות אשר נועדו לגרש את החושך ולהכניס אור. היכן התחילה הקנדלברה המוכרת בתוך אותו רצף עמוס וחוצה יבשות?

העדויות לקנדלברות הראשונות הגיעו מיוון העתיקה, שם היוונים השתמשו בקנדלברות עשויות ברונזה. מעט מאוחר יותר, ניתן למצוא עדויות לכך שהרומאים השתמשו בקנדלברות עשויות שיש ואבן. את הקנדלברות האלו ניתן לראות עד היום בוותיקן אשר ברומא בירת איטליה.

עם השנים, הקנדלברות השתכללו ןהחלו לייצר קנדלברות ממתכות פשוטות, קנדלברות ממתכות יקרות כדוגמת אלו העשויות מסגסוגות כסף וזהב ואף קנדלברות עדינות העשויות מקריסטל. כך למשל המנורה אשר הוצבה בבית המקדש, הייתה למעשה קנדלברה בעלת שבעה קנים והחנוכייה שבאה בעקבותיה ובאה לציין את נס פח השמן, היא קנדלברה בעלת תשעה קנים.

אך בניגוד לקנדלברות אשר שימשו לצרכי טקסים ומסורות דתית כמו החנוכיות של חנוכה והמנורה אשר הוצבה בבית המקדש בירושלים, מרבית הקנדלברות במהלך ההיסטוריה שימשו לתאורה, ובשלבים מאוחרים יותר התמשו בקנדלברות כדי לעצב חללים וליצור אווירה נעימה יותר.

 

לא מנורה ולא חנוכיה, למה צריך קנדלברה עם שישה קנים?

הקנדלברות עוזרות לגרש את החושך ולהכניס אור, מכאן עולה בבירור אנלוגיה אשר משקפת את ההשפעה של הכנסת הדת והאמונה על חיינו. על בסיס זה השימוש בקנדלברות  בטקסים ומסורות דתיות הוא מתבקש. אך מלבד השימוש המוכר והמקובל בחנוכיות כדי לחגוג את חג החנוכה ולציין את נס פח השמן שסיפק מספיק שמן להדלקת המנורה בבית המקדש, אין באמת צורך רשמי בקדנלברות בעלות מספר קנים אחר.

עם זאת, השימוש בקנדלברות בעלות חמישה שישה או אף חמישה עשר קנים הוא נפוץ למדי, במיוחד בקרב יהודים אשר נוהגים לקיים מצוות ולהדליק נרות לקראת כניסת השבת ולקראת יום טוב. בדיוק כשם שמשתמשים בפמוטים בודדים אשר באים בזוגות, ניתן להשתמש בקנדלברות כדי לברך ולהדליק נרות.

למעשה, במקרים רבים השימוש בקנדלברה במקום בפמוטים הוא נוח בהרבה. במצבים רבים, יהודים נוהגים לארח ולהתארח אצל בני משפחה וחברים קרובים כדי לעשות את השבת יחדיו. במקרים שכאלה, למעשה מספר משקי בית מתאחדים ויש צורך להדליק כמות גדולה של נרות.

סידור כמות גדולה של נרות במקום אחד עשוי להיות מבצע מורכב, הרבה יותר פשוט קל ונוח להשתמש בקנדלברה גדולה אשר יכולה לשאת בצורה מסודרת כמות גדולה של נרות. כמו כן, יתרון נוסף לשימוש בקנדלברה הוא יתרון בטיחותי, שכן נרות רבים המפוזרים באי סדר יכולים להוות מפגע בטיחותי מסוכן ביותר. שימוש בקנדלברה אחת שתרכז את כל הנרות בצורה מסודרת תפטור את הבעיה הזאת בנקל.

 

ממה מכינים קנדלברות ולמה זה חשוב?

אם החלטתם שאתם רוצים לרכוש קנדלברה, ראשית כדאי שתדעו שיש הבדלים רבים באיכויות של הקנדלברות השונות, אשר נובעות מטיב החומרים מהם הקנדלברה יוצרה.

בדומה לסיפור בעת קניית פמוטים לשבת, חנוכיות ושאר תשמישי קדושה, גם כאשר הדבר נוגע לקנדלברה מומלץ לרכוש קנדלברה העשויה מכסף איכותי ומשובח. כסף איכותי ומשובח שכזה לא מתייחס לכסף טהור, שכן כסף טהור אשר אינו מעורבב עם אף יסוד אחר אינו מתאים לייצור שכן הוא רך מידי.

כדי שכסף יתאים לייצור יש צורך לערבב אותו עם חומרים נוספים וליצור סגסוגת. למשל, ניתן להוסיף לכסף נחושת, אבץ ופלטינה, כדי ליצור סגסוגת שתהיה קשה מספיק ועמידה מספיק לייצור קנדלברות לדוגמא. ישנן סוגים רבים של סגסוגות כסף אך סגסוגת הכסף האיכותית ביותר היא זאת המכילה את הכמות הגדולה ביותר של כסף ביחס לחומרים האחרים.

סגסוגת זאת קרויה כסף 925, שכן 92.5% מהסגסוגת מכילה כסף טהור. שם נוסף לסגסוגת איכותית זאת היא כסף סטרלינג, על שם אזור המקור שלה בצפון גרמניה של ימי הביניים. כדי לדעת כי הקנדלברה שאתם מעוניינים לרכוש עשויה מכסף סטרלינג איכותי הפכו אותה. על פריטים מכסף סטרלינג יש חותמת עם סמל מטעם מכון התקנים הישראלי, לסמל זה קוראים רימון הכסף.

לצפייה בקטלוג מוצרי יודאיקה העשויים מכסף –  אנו ממליצים לבקר באתר של חדד כסף טהור

 

איך לבחור קנדלברה נכון?

כאשר בוחרים קנדלברה יש לקחת בחשבון את גודל החלל העומד לרשותכם, שכן קנדלברה קטנה בחלל גדול תיצור תחושה של חלל ריק וקנדלברה גדולה בחלל קטן תיצור תחושה צפופה ואף עלולה להיות מפגע בטיחותי אם לא נזהרים.

באשר לסגנון הקנדלברה, ניתן לחלק את הקנדלברות לשני סגנונות עיצוביים, קלאסיים המגיעים עם מגוון עיטורים ופיתוחים מכסף, ומודרניים, אשר מאופיינים בקו עיצובי נקי יותר ולעיתים אף מינימליסטי.

כמו כן, חשוב לרכוש את הקנדלברה מחנות או יצרן מוכר אשר מחזיק בניסיון בשיווק וייצור כלי כסף, חנות מוכרת כזאת לדוגמא היא חדד כסף טהור, אשר מחזיקה בקולקציות רבות של קנדלברות, במגוון סגנונות עיצוב, כך שכל אחד יוכל למצוא שם קנדלברה העונה על הסגנון האישי שלו.

כפי שראינו, לקנדלברות יש היסטוריה ארוכה ועשירה ביותר, ולשימוש בקנדלברות יש יתרונות רבים ומגוונים. אם יש לכם שאלות נוספות על קנדלברות, או שאתם מעוניינים לרכוש קנדלברה יפיפייה בעבודת יד. הכנסו לאתר של חדד כסף טהור, כדי להנות ממבחר משגע באיכות מעולה.

קנדלברה

 

אולי תאהבו גם את

רובי Nerf במתנה
כמה עולים רובי נרף?

רובי נרף הינה המתנה הנפוצה ביותר שניתנה לילדים בישראל בשנה האחרונה. סביר להניח שתרחיש זה בא לידי ביטוי לאחר שהילדים והילדות ביקשו לקבל את הצעצוע

קראו עוד »