חיפוש

הורמוני אושר – האם אהבה משפיעה על הבריאות שלכם

כאשר קשר מבוסס על אהבה, אנחנו מרגישים הכי בטוחים ונינוחים עם בני ובנות הזוג שלנו. מסתבר שלרגש האהבה ישנן השפעות בריאותיות משמעותיות על גופנו ונפשנו. בכתבה זו נסקור את ההשפעות החיוביות הללו, ואלי נצליח לשכנע אחדים ואחדות מכם להשתחרר מחיי הרווקות הנצחיים.

 

מה זאת אהבה?

ראשית, נבהיר כי אנו מדברים על אהבה, ולא על התאהבות. גם במהלך התאהבות, כמו באהבה, מופרשים הורמונים בריאים, אך ההשפעה שלהם היא זמנית וחולפת, ולעיתים אף גוררת תהליך של גמילה. בכתבה זו נעסוק בשלב הזוגי שלאחר ההתאהבות, בו הזוגיות מתבססת ויוצרת מרחב בטוח ונינוח לבני הזוג.

 

אוקסיטוצין וואזופרסין: הורמוני המונוגמיה והקשר ארוך הטווח

בשלב האהבה, ההורמונים שמככבים בהשפעותיהם הבריאותיות הם האוקסיטוצין, בעיקר בנשים, והואזופרסין בגברים. הם מופרשים מאזור במוח הנקרא היפותלמוס, כאשר ישנה אהבה בין בני הזוג, בייחוד לאחר שנגמר שלב ההתאהבות. האוקסיטוצין והואזופרסין מבססים תחושה של רוגע, ביטחון ושלווה. הורמונים אלה מופרש במספר תרחישים משמעותיים בחיי האדם:

 

יחסי מין

מחקרים מצאו כי הורמון האוקסיטוצין מופרש במוחות שני המינים במהלך האורגזמה. ישנה תיאוריה שמעריכה כי יחסי מין מסייעים בהעמקת הקשר, בזכות הפרשת האוקסיטוצין המלווה אותם. זאת, כיוון שיתכן כי האוקסיטוצין מאפשר לזוג לתקשר ביותר יעילות במהלך קיום יחסי המין.

נמצא כי האוקסיטוצין והואזופרסין מגבירים את מחוייבות בני הזוג זה לזה ומפחיתים את משיכתם לבני זוג פוטנציאליים אחרים. כלומר – הורמונים אלה מחזקים את המונוגמיות.

לכן, אם ברצונכם לחזק את הקשר עם בת הזוג שלכם, הקפידו לבצע עמה יחסי מין באופן קבוע. העניין עשוי להיות פשוט גם עבור גברים הסובלים מאין-אונות, שכן ניתן להיעזר בויאגרה ללא מרשם ובכך יתאפשר לכם לחזק את הקשר עם בת זוגכם בקלות ובהנאה.

 

מצוקה

נראה כי גם לאחר אירוע מלחיץ האוקסיטוצין והואזופרסין מופרשים. התהליך הכרוך בכך הוא מורכב. כך, לאחר משבר, ישנה נטייה ליצור חברויות וקשרים חדשים. ניתן לראות זאת למשל כאשר מידת האחדות בישראל גוברת על רקע אירועים ביטחוניים. מעריכים כי קשרים אלה מתגמלים את האנשים המבוהלים מהמשבר בהפרשות של אוקסיטוצין וואזופרסין, שמאפשרים הפחתה בהורמוני הסטרס, ומשרים רוגע.

 

הריון והנקה

האוקסיטוצין מופרש גם בעת הריון והנקה, ומשרה על האם רוגע. אף כאן, האוקסיטוצין מסייע ביצירת קשר הדוק וארוך טווח בין האם לתינוק.

 

השפעותיה הבריאותיות של האהבה

מעבר להשפעות על הזוגיות, נמצא כי האהבה מפחיתה כאב, חרדה ודיכאון. האוהבים מאופיינים במערכת חיסונית חזקה, והם צורכים פחות סמים ואלכוהול. חשוב להתמיד גם בסקס, שכן הוא נמצא כמאריך חיים, משפר שריפת קלוריות וסיבולת לב-ריאה. כמו כן הסקס מקנה לנו דימוי עצמי טוב, הנאה ומראה צעיר לטווח הארוך. הסקס מפחית אתכאב ולחץ, ואף מפחית את השכיחות לסרטן השד וסרטן הערמונית.

 

לסיכום

לאהבה השפעות בריאותיות משמעותיות. אם ברצונכם ליהנות מהן, עליכם להשקיע בזוגיות שלכם, ליהנות מסקס טוב לעתים קרובות, ולהיות לאוזן קשבת עבור בן או בת הזוג שלכם בעת משבר. כל כך קל וכיף לשמור על הבריאות כשמדובר באהבה.

מערכת יחסים בריאה

אולי תאהבו גם את